KHASIAT ALFALFA UNTUK KESIHATAN

Alfalfa (Medicago sativa) merupakan tumbuhan yang biasa daripada keluarga kacang dan merupakan salah satu tanaman yang paling lama ditanam dalam sejarah. Rujukan kepada tarikh alfalfa kembali ke Rom awal, Yunani dan budaya Cina. Ia dipercayai telah memainkan peranan yang penting dalam perubatan.
Alfalfa telah dijadikan makanan dan herba perubatan selama berabad-abad.Ia dipercayai untuk merawat gangguan penghadaman, artritis dan masalah buah pinggang. Ia adalah sumber utama makanan untuk ternakan termasuk kuda, kambing dan lembu tenusu, dan juga dianggap sebagai galactagogue , membantu untuk meningkatkan bekalan susu ibu untuk ibu-ibu menyusu.

Faedah kesihatan dan Kegunaan Alfalfa

  • Alfalfa adalah sangat berkhasiat. Ia mengandungi banyak vitamin dan mineral dan ia kaya dengan antioksidan . Ia adalah rendah lemak tepu dan kolesterol dan sumber protein yang baik dan serat.

  • Ia adalah sumber utama makanan untuk haiwan tenusu jadi ia adalah satu bahagian penting dalam pengeluaran susu, keju, ais krim dan produk tenusu lain.

  • Ia digunakan oleh ibu-ibu untuk membuat lebih banyak susu ibu.

  • Ia telah digunakan untuk merangsang penghadaman.

  • Adalah dipercayai untuk mengurangkan keradangan di dalam badan.

  • Ia telah digunakan untuk merawat tekanan darah tinggi.

  • Ia berfungsi untuk mengawal tahap gula dalam darah.

  • Ia boleh menurunkan kolesterol.

  • Ia telah digunakan sebagai diuretik.

  • Klorofil yang terdapat dalam Alfalfa dipercayai boleh membersihkan, menyembuhkan dan menyahtoksik darah.

Alfalfa dan Penyusuan

Alfalfa mempunyai sejarah yang panjang dalam kesihatan wanita. Ia telah digunakan oleh ibu-ibu kejururawatan selama bertahun-tahun untuk membantu dalam pengeluaran susu ibu. Apabila diambil secara sederhana, alfalfa dianggap selamat dan berkhasiat.
Jika anda memilih untuk menambah alfalfa dalam diet anda semasa mengandung, ia perlu dihentikan beberapa minggu sebelum kelahiran bayi anda untuk membantu menghalang bekalan susu yg melimpah-limpah .
Alfalfa tidak memasuki susu ibu dan adalah selamat untuk bayi, bagaimanapun, terlalu banyak alfalfa boleh menyebabkan anda atau bayi anda untuk membangunkan cirit-birit . Ini boleh dielakkan dengan memperkenalkan alfalfa ke dalam diet anda secara beransur-ansur.

Cara Ambil Alfalfa

Alfalfa boleh didapati sebagai makanan, teh dan dalam bentuk tablet atau kapsul. Berbincang dengan doktor anda perunding laktasi tentang menambah alfalfa untuk diet anda.
Sebagai Makanan yang lain:  Cara terbaik untuk mendapat manfaat daripada alfalfa adalah dengan menambah kepada diet anda secara semulajadi. Pucuk alfalfa atau biji mempunyai rasa kacang-suka dan boleh ditambah kepada salad, sup atau makanan lain.
Seperti teh yang lain: Tidak seperti pucuk, daun alfalfa yang pahit jadi ia biasanya kering dan disediakan sebagai teh. Gunakan 1 atau 2 sudu kecil daun alfalfa kering setiap cawan (8 oz) air mendidih.
Tablet atau kapsul: Anda biasanya boleh bermula dengan satu tablet atau kapsul 4 kali sehari, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah sehingga 8 setiap hari.Doktor atau laktasi perunding anda akan mengarahkan anda pada dos yang terbaik untuk anda.
Alfalfa boleh digunakan dalam kombinasi dengan halba , thistle diberkati , nettles , Adas , rue kambing atau galactagogues lain untuk membantu meningkatkan bekalan susu ibu.

Dalam Kesimpulan

Alfalfa adalah herba biasa dan berkhasiat yang dipercayai menjadi selamat apabila digunakan secara sederhana. Makan dengan vitamin dan mineral, ia tambahan yang sihat untuk diet anda selagi anda tidak keterlaluan.



#Khasiat Alfalfa memang sudah terbukti, jadi jangan ragu untuk mengambilnya......sementara promosi bulan ini janagn lepaskan peluang anda untuk membeli ALFALFA SHAKLEE.....



Dan ini adalah set bajet ALFALFA mengikut masalah anda........jangan lepaskan peluang anda untuk memilikinya.....



Untuk pembelian dan konsultasi percuma
Jangan segan-segan untuk hubungi saya
Nur Saadah Isharudin
Shaklee ID 1081934
sms/call/whassup 019-5048039

Comments

Popular Posts