Masuk Thailand melalui Bukit Kayu Hitam

Bila cuti sekolah mak ayah pakat cari tempat untuk bercuti.  Sambil rehat dan cari pengalaman baru. Macam tu juga saya dan keluarga.
Cuti kali ni saya dan suami merancang untuk pergi ke Hatyai, al kisah nak bercuti ke Penang tapi dah selalu sangat pi kesana. Jadi semalam pergilah kami sekeluarga bersama mak saya ke Hatyai.
Plan asal nak masuk Thailand melalui Pengkalan Hulu sebab situ tak ramai orang, tapi lepas berbincang dengan suami dia mencadangkan cuba masuk melalui border Bukit kayu Hitam sebab kami tak tau lagi macam mana keadaan jalan raya di Thailand.
Jadi pagi semalam kami memulakan perjalanan dari Baling pukul 8.15 pagi dan sampai di Bukit Kayu Hitam pukul 10 pagi.
Sebelum sampai ke border beli dulu insuran kereta di kedai2 yang  menjual insuran di tepi jalan.
Insuran untuk MPV dalam rm 24. Urusan di imegresen malaysia tidak memerlukan kita untuk turun dari kereta, tetapi untuk urusan di imegresen Thailand memerlukan kita untuk turun dari kereta.
Untuk urusan di imegresen Thailand memerlukan kita mengambil borang keluar masuk Thailand yang berwarna putih. Kalau di kedai yang jual insurans tu ada juga jual borang tapi dalam rm 2 Satu, kalau di imegresen Thailand free ja.
Saya sangkut hampir 5 jam di kawasan border. 
Menurut polis yang bertugas di border tu border Bukit Kayu Hitam akan sesak setiap hari Jumaat dan Sabtu. Jadi bagi sesiapa yang ingin masuk ke Thailand pada hari tersebut pastikan bawa bekalan makanan dan minuman yang mencukupi terutama sekali yang bawa anak kecil.
Ok, dah sampai di imegresen Thailand bagi yang naik bas atau pengangkutan awam yang lain kena turun sorang2, ambil nombor dan cop pasport.
Bagi yang naik kereta boleh ke kaunter cop pasport dengan kereta kemudiaan bila dah selesai driver @ owner kereta kena bawa geran kereta dan pasport yang sudah dicop ke kaunter kastam Thailand untuk urusan kereta.
Kat sini bergantung pada nasib berapa ringgit yang diminta oleh pegawai yang bertugas untuk urusan kereta.
Lepas tu selamat masuk ke Thailand 😊😊😊.


Comments

  1. Sy br blk dr Betong-Pengkalan Hulu. Xda org,imigresen baru,jalan elok. Lg elok dr golok ngn hatyai. Boleh cube sana nnt.

    ReplyDelete
  2. Jalan betong pengkalan hulu memang ok dan tidak sesak cuma kalau nak ke hatyai elok masuk dari bukit kayu Hitam kalau dari betong jalan agak mencabar. Terima kasih atas cadangan.

    ReplyDelete
  3. Jalan betong pengkalan hulu memang ok dan tidak sesak cuma kalau nak ke hatyai elok masuk dari bukit kayu Hitam kalau dari betong jalan agak mencabar. Terima kasih atas cadangan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts