Batuk @ pnemocococal @ broncohitis part 1

Apa yang saya nak ceritakan ini bukan berkenaan istilah diatas ( sebab saya bukan doktor atau pelajar perubatan), cuma saya nak bercerita mengenai pengalaman saya.
Anak saya 5 orang, tetapi yang paling mencabar adalah anak ke-4. Anak saya yang ke-4 ni pernah ada masalah paru2 atau nama dia pnemocococal. Pnemocococal ni terjadi bila seseorang batuk berkahak dalam masa yang agak lama,bila batuk berkahak terlalu lama maka kuman tu akan menyerang ke paru-paru, maka jadilah pnemocococal.
Masa anak saya mula batuk umur dia dlm lingkungan umur 5 bulan. Mula2 batuk biasa dalam 2-3 minggu lepas tu berlarutan sehingga ke 2 bulan. Bila pergi klinik, diaorang kata batuk biasa bagi ubat, takpun ubat pecah kahak tapi batuk anak saya tak jugak baik. Ada yang kata anak saya kena penyakit batuk 30 hari, ada yang kata kena makan aiskrim, pendek kata macam2 petua dan nasihat saya ikut tapi batuk anak tak juga baik.
Sampailah satu ketika anak saya dimasukkan ke wad sebab panas terlalu tinggi, saya kata kat doktor kotlah anak saya demam pasal kerap batuk. Akhirnya doktor suruh x-ray sebab nak tgk keadaan paru-paru anak saya.Waktu tu keadaan anak saya memang kritikal, bila pukul 2 @ 3 pagi dia jadi susah nak bernafas. Bila dah x-ray doktor kata paru-paru anak saya belah kanan ada kuman.
Waktu tu memang keadaan anak saya nampak teruk sampaikan doktor kata klu keadaan anak saya tak stabil juga anak saya akan dihantar ke hospital Alor Setar.Alhamdulillah pagi esoknya keadaan anak saya dah stabil cuma nafas dia masih lagi laju. Akhirnya anak saya dihantar ke hospital Sungai Petani.
Di hospital Sungai Petani doktor cuma bagi neb dan ubat demam, selang 4 jam bagi neb dan ubat demam. Dari 3 ml ke 7 ml .Masuk hari keempat keadaan anak saya masih lagi tak stabil sepenuhnya dan dos ubat yang di diberikan oleh doktor makin tinggi. Akhirnya saya buat keputusan untuk discas dari wad sebab tak tahan tgk anak yang asyik kena makan ubat demam sedangkan dia tak demam.
Bila discas dari hospital ada kawan sarankan bawa anak pergi ke klinin Hacharan singh di sungai petani, alhamdulillah 2 kali pi anak saya beransur sihat, tapi sakit ni dia bukan sihat terus dia akan terus menyerang selagi paru-paru anak tak cukup kuat.
Ok, nantikan bagaimana saya merawat dan mengatasi sakit anak saya.

Comments

Popular Posts