Merawat buasir.

Buasir.....adalah penyakit yang susah untuk diubati dan ramai orang malu untuk mengubati masalah buasir.
Kenapa malu nak berubat? yelah ada sesetengah doktor, mereka nak tgk tahap kronik buasir 😱, ada ke orang yang tak malu nak tunjuk punggung dia ke orang lani 😕😕😕???? orang gila pun ada yang tahu malu
Sesiapa yang pernah mengalami buasir mesti tahu macam mana seksanya bila terkena buasir, saya pun pernah mengalami buasir, tapi taklah kronik.
Yang dikatakan buasir ni bila kita buang air besar berdarah dan terasa pedih pada lubang dubur ataupun bila kita sudah membuang air besar kita merasak ada sesuatu yang terkeluar dari dubur kita dan ia merasa sakit.
Bila kena buasir ni jangan kata membuang je sakit, nak duduk nak berjalin semua sakit.So nak merawat buasir ni macam mana? banyakkan makan makanan yang berserat untuk melancarkan pembuangan. Kalau yang tahap kronik disyorkan untuk mengambil ubat atau vitamin untuk merawat dari dalam, dari dalam tu maksudnya usus besar kitalah.
Vitamin ni shaklee pun ada brand lain pun ada, tapi ada sesetengah orang kata set buasir shaklee ni lebih jimat dan mudah diambil. Apa pun bergantung pada bajet anda 😊.
Kemudian, dalam tempoh nak merawat usus besar tu kita kenalah pantang, yelah macam orang lepas bersalin untuk memulihkan badan balik kena pantang makan, macam tu jugalah buasir, antaranya terung. Kenapa saya pun kurang pasti, tapi bila kita pantang makan terung ia akan memepercepatkan proses penyembuhan buasir.
Bagi sesiapa yang berasa macam ada benda terkeluar dari lubang dubur tu caranya, anda ambil kapas bulat-bulatkan, bubuh atas kapas tu minyak but but ( hpa punya) ke minyak berubat ke, jangan letak minyak panas pulak ,pastu letakkan di lubang dubur anda sambil memasukkan balik usus yang terkeluar tu dengan menarik nafas. Insya Allah,keesokkan harinya bengkak tu akan surut.
Ok, nanti saya nak cerita pula pasal rawatan buasir cara operation.
ok chow dulu 😉😉😉.

Kalau nak try set buasir shaklee boleh contact saya dan saya akan guide anda cara mengambilnya.

Nur Saadah Isharudin
019-5048039
SID 1081934

Comments

Popular Posts