Berpantang cara tradisional.

Assalamualaikum dan Selamat malam.
Malam- malam ni lah baru nak berblog.....hari ni saya di tanya satu isu yang ramai menganggap perkara itu remeh ketika berpantang iaitu berpantang cara tradisional.
Maklumlah zaman-zaman moden ini ramai yang menganggap amalan bertungku, berbengkung dan amalan tradisional melayu yang lain ketika berpantang dianggap tidak praktikal dan leceh. Malah bagi sesetengah orang mereka lagi suka makan ubat hospital dari ubat herba.
Bagi saya tidak salah kita nak berpantang secara moden tapi jangan diketepikan langsung cara tradisional, sebab orang barat pun sudah mula menggunakan cara tradisional bangsa lain untuk kekal sihat dan cergas selepas bersalin.
Bagi saya 3 perkara yang wajib dilakukan ketika berpantang adalah bertungku, berbengkung dan minum air akar kayu.
Faedah bertungku adalah untuk memulihkan urat-urat yang kendur selepas melalui fasa kehamilan yang panjang disamping mengeluarkan darah kotor dari rahim.Nak tau cara bertungku yang betul??? boleh cari dari google .
Jenis-jenis tungku


Tungku batu


Tungku herba


Tungku moden

Berbengkung pula adalah untuk membetulkan postur badan. Selain itu ia juga boleh membantu untuk merapatkan apa yang longgar ketika hamil terutama perut dan punggung.


Bengkung panjang


Bengkung zig zag


Bengkung moden

Air akar pula adalah untuk mencuci rahim dan juga memberikan kesegaran kepada badan kita kerna sesetengah bahan di dalam air akar kayu itu mampu membantu dan memulihkan badan kita untuk kembali  cergas selepas fasa kehamilan.
Nak tau cara saya berpantang???? nanti saya akan ceritakan......
ok jumpa lagi.....

Comments

Popular Posts