Persiapan ke hospital

Sebelum menempuh sesuatu perkara kita mesti nak persiapkan diri supaya semuanya akan jadi lancar dan teratur begitu kalau nak bersalin. Sikit sebanyak mesti kita nak ada persedian. Antaranya, menyediakan barang-barang baby, apa yang perlu ketika dalam pantang dan yang paling utama barang yang perlu dibawa ke hospital.
Setiap orang berbeza kehendak dan keperluan ketika di hospital. Jadi untuk memudahkan semua pihak terutama diri kita marilah kita menyediakan sendiri barang yang diperlukan ketika si hospital 😁.
Ok, benda yang paling penting untu dibawa ke hospital mestilah keperluan untuk baby dan ibu. Macam saya, saya pack siap-siap barang baby dalam beg plastik ikea supaya senang nurse nak ambil. Dalam plastik tu saya letak siap-siap baju baby, pampers, barut dan stokin baby. Lepastu saya bawa pampers baby dalam 10 keping dan tisu basah. Pastikan bawa banyak pampers baby. Tapi janganlah bawa sampai satu beg pulak. Dalam tempoh seminggu biasanya baby akan kerap buang air besar. 
Kemudian untuk ibu pula, pad untuk ibu, sepersalinan baju untuk ibu bila keluar dari hospital, tudung basahan unuk pakai ketika di dalam wad dan stokin.

Jangan lupa bawa segala mak nenek minyak. Ini untuk mengelakkan badan ibu dimasuki angin. Macam saya bawa minyak herbanika keluaran nona roguy. Bagi yang tak suka bau minyak angin boleh guna Felinna hot lotion. Dan jangan lupa bawa minyak telon untuk baby. Macam saya, saya akan bawa minyak kelapa untuk disapu di kepala baby untuk mengelakkan dari bayi terkena selsema.

Last kali bawalah biskut dan milo untuk minum ketika lapar. Macam saya, saya lagi suka bawa teh herba samada teh herbanika keluaran nona roguy ataupun teatox. Ia bertindak melancarkan pembuangan air besar dan mengeluarkan angin dari badan.

Ini persedian untuk ke hospital bagi yang bersalin secara normal. Bagi yang bersalin secara operation mungkin berbeza barang yang perlu dibawa ke hospital. 

Comments

Popular Posts